Onderbouw
Pius 10
Uw
kind wordt 4 jaar en komt naar de basisschool.
Hieronder vertellen wij u wat u zoal kunt verwachten in de groepen
1 en 2 van de Pius 10.
Voordat uw kind zijn of haar vierde verjaardag viert mag het komen
wennen.
Dat wennen gebeurt één week voor de vierde verjaardag.
In die week komt uw kind tot 11:30 uur naar school.
Dan leert uw kind al kennismaken met de andere kinderen en de juf.
In de eerste week zult u van de juf al veel praktische informatie
krijgen.

Groep 1
In groep 1 vinden wij het belangrijk dat kinderen rustig kunnen
wennen aan regelmaat en rituelen op school.
Een dag op school ziet er dan zo uit:
Spelinloop
Iedere dag begint met een spelinloop.
De juf heeft materialen neergelegd waarmee het kind kan gaan
spelen.
U bent, als ouder, van
harte welkom om samen met uw kind een werkje te komen doen.
Na de spelinloop gaan we verder met de dag.
We proberen zoveel mogelijk in dezelfde volgorde verschillende
activiteiten te doen.
Zo starten we altijd in de kring waar we de namen van de kinderen
opnoemen en beginnen we al met het opnoemen van de dagen van de week. Dit alles
wordt ondersteund door verschillende liedjes.
Elke dag opnieuw omdat herhaling voor kinderen heel belangrijk is.
Kring
Daarna gaan we verder met de kringactiviteit van die dag. Dat kunnen
verschillende dingen zijn:
- Voorlezen
-
Rekenspelletjes
-
Vertellen/Taalspelletjes (Veelal uit methode 'Piramide')
-
Spelletjes om sociale vaardigheden te vergroten (ook vanuit de Methode 'De
Vreedzame School)
- Liedjes
zingen
- Uitleg van spelletjes die de kinderen moeten doen
Vanuit de methode
‘Piramide’ staan er per jaar meerdere thema’s centraal.
Aan de hand
van deze thema’s koppelen wij de activiteiten.
Op de
thematafel liggen dan spulletjes en boekjes die horen bij het thema.

Eten en
drinken
Na de kring gaan we fruit eten en drinken we iets.
Buiten spelen
Na het eten en drinken spelen we buiten. Natuurlijk leren ze dan ook om samen
te spelen met andere kinderen.
Werkles
Tijdens de 'werkles' doen de kinderen allerlei activiteiten in de klas en
spelen ze in de verschillende hoeken.
In de
ochtend kiest de juf welk ‘werkje' het kind gaat doen en in de middag mogen de
kinderen zelf kiezen. Op het planbord staan alle activiteiten waaruit ze kunnen
kiezen. Bijvoorbeeld: het verfbord, de bouwhoek, de huishoek, puzzelen, boekjes
lezen, reken- taal of kleur-vorm spelletjes uit de kast.
.jpeg?ver=2020-05-25-133457-667)
Lunch
Na de werkles lunchen we met elkaar.
Kring
‘s Middags
gaan we weer in de kring.
De kinderen
kiezen zelf een activiteit.
Nog even
naar buiten.
En dan is
het tijd om naar huis te gaan.
De
motorische ontwikkeling van de kinderen stimuleren we door naar de grote
gymzaal te gaan en iedere dag buiten te spelen.
Belangrijk hierbij is het ontwikkelen van de grote motoriek.
Dus rennen, huppelen, klimmen en klauteren, springen en nog veel
meer.
En we doen
natuurlijk nog veel meer om op te noemen. Het is altijd een gezellige, drukke
bedrijvigheid in groep 1!
Groep 2
Spelinloop:
Een dag in groep 2 begint ook met een
'spelinloop': Kinderen komen binnen en mogen samen met u, als ouder, een spelletje aan tafel gaan doen.
Kring
We zitten
ook vaak in de kring. Dan worden er verschillende activiteiten gedaan.
Veel soorten activiteiten
zijn hetzelfde als in groep 1 maar uiteraard aangepast op het niveau van groep 2:
- Voorlezen
-
Rekenspelletjes
-
Vertellen/Taalspelletjes (Veelal uit methode 'Piramide')
- Luisteren
en werken met klanken en letters.
-
Spelletjes om sociale vaardigheden te vergroten (ook vanuit de Methode 'De
Vreedzame School)
- Liedjes
zingen
- Uitleg van spelletjes die de kinderen moeten doen
Ook in groep 2 werken we
vanuit de methode ‘Piramide’.
We werken met diverse
thema’s en sluiten daarbij aan met de activiteiten.
Op de thematafel liggen
dan spulletjes en boekjes die horen bij het thema.
Werkles
Tijdens de
'werkles' doen de kinderen allerlei activiteiten in de klas en spelen ze in de
verschillende hoeken. In de ochtend kiest de juf welk ‘werkje' het kind gaat
doen en in de middag mogen de kinderen zelf kiezen. Op het planbord staan alle
activiteiten waaruit ze kunnen kiezen. Bijvoorbeeld: het verfbord, de bouwhoek,
de huishoek, puzzelen, boekjes lezen, reken- taal of kleur-vorm spelletjes uit
de kast.
Motorische ontwikkeling:
De motorische ontwikkeling van de kinderen stimuleren we door naar de grote
gymzaal te gaan en iedere dag buiten te spelen.
Natuurlijk leren de
kinderen dan ook om samen te spelen met andere kinderen.
Voor het ontwikkelen van
de kleine motoriek krijgen de kinderen opdrachten die hierbij helpen

De dagindeling is gelijk
als die van groep 1.
Ouders en contact
Tijdens de spelinloop kunt u als ouder met uw kind een werkje doen in de
klas.
Ook kunt u dan bij de juf eventuele praktische zaken melden.
Wilt u echter in gesprek over uw kind, maakt u dan even een afspraak zodat
we rustig de tijd kunnen nemen om uw vragen te beantwoorden.
Voor de kinderen van groep 1 en 2 zijn er 3 keer per jaar contactmomenten.
Het eerste gesprek is een startgesprek en dan informeren wij vooral bij u naar
uw kind.
Voor het tweede en derde gesprek wordt u uitgenodigd en zullen we u over de
ontwikkeling van uw kind informeren.
Om deze ontwikkeling te volgen, gebruiken wij de methode: KIJK. Hier worden
verschillende ontwikkelingsgebieden geobserveerd. Wij bespreken dan graag met u
hoe het met uw kind gaat op school.
VVE
Op de Pius 10 is er in de kleutergroepen aandacht voor VVE. Dit staat
voor Voor- en vroegschoolse educatie. Dit is een programma dat erop gericht is
om onderwijs- of ontwikkelingsachterstand bij jonge kinderen van circa 2 tot 6
jaar te verminderen. Dit is gericht op de kleuters.
VVE
richt zich niet alleen op taalontwikkeling maar op meerdere
ontwikkelingsgebieden. Kinderen zijn bezig met tekenen, zingen, spelletjes,
luisteren naar verhalen enz. Dit doen ze zowel thuis als op school.
Op
school zijn er 6 bijeenkomsten per jaar voor ouders. Zij krijgen tijdens deze
bijeenkomsten uitleg over waar we op dat moment aan werken op school. Ze
krijgen een mapje mee naar huis om ook zelf aan de slag te gaan met de kinderen
thuis. Deze bijeenkomsten worden verzorgd door de leerkrachten uit de
onderbouw. Ook is er vaak iemand aanwezig van het sociaal wijkteam
Krispijn, Dordrecht.
De
methode die gebruikt wordt is landelijk erkend. Op de basisschool zijn wij
verantwoordelijk voor de vroegschoolse educatie , de peuterspeelzalen en opvang
voor de voorschoolse educatie.
U bent
van harte uitgenodigd om hier aan deel te nemen, er zijn voor de ouders geen
kosten aan verbonden.