De zorg voor uw kind(eren) bij Pius 10
De ontwikkeling van uw kind(eren)
Voor de school is een goede ontwikkeling
van uw kind(eren) prioriteit nummer 1.
De leerkrachten doen dit in hun
klas/groep. De directeur regelt de algemene zaken. De intern begeleider regelt
extra zorg en hulp in en buiten de klas/groep.

Hoe volgen we de ontwikkeling van uw
kind(eren)?
Vanaf het moment dat uw kind bij ons
op school komt, volgen we zijn of haar
ontwikkeling op de voet:
- In de klassen/groepen
1 en 2 d.m.v. het observatieprogramma “KIJK”.
- Vanaf klas/groep
3 gebruiken we methodische toetsen en de toetsen van cito om de vaardigheden op
het gebied van begrijpend lezen, technisch lezen, spelling en rekenen in kaart
te brengen. Deze toetsen worden in
januari en juni afgenomen. We gebruiken de observatielijsten van het programma “Zien”
om de sociaal-emotionele ontwikkeling te monitoren.
- Van iedere
leerling wordt een digitaal (Parnassys) en een papieren leerlingdossier
bijgehouden. Het dossier bevat gegevens over het gezin, oudergesprekken,
onderzoeken, specifieke handelingsplannen, rapporten en toetsuitslagen.
- Bij het verlaten van
de basisschool wordt er een onderwijskundig rapport samengesteld voor de
vervolgschool.
Drie niveaugroepen
Ieder kind moet zich zo goed mogelijk kunnen
ontwikkelen. Uw kind(eren) krijgen binnen een standaardprogramma zoveel
mogelijk op hun eigen niveau les. Op basis van de uitslagen van de Cito toetsen
en de methodische toetsen zijn er drie niveaugroepen:
- Basisgroep: kinderen
die met een goede uitleg aan de slag kunnen.
- Instructiegroep:
kinderen die een tweede uitleg nodig hebben, waarin alle stappen één-voor-één
herhaald worden.
- Plusgroep: kinderen
die met een minimale uitleg zelfstandig aan de slag.
Soms is extra hulp en zorg nodig
Soms hebben kinderen wat extra aandacht nodig. De
intern begeleider en de leerkrachten helpen uw kind dan extra. Uiteraard is
hier een goede samenwerking met u als ouders/verzorgers erg belangrijk
Ook deze extra zorg kent een duidelijke structuur:
- Iedere week komt het
intern zorgteam van de school bijeen om de zorg voor alle leerlingen zo goed mogelijk
te organiseren.
- Zes maal per jaar
komt het Ondersteuningsteam bijeen. Hierin zitten de jeugdarts, de begeleider
passend onderwijs, de ouder-kind coach en de intern begeleider. Tijdens dit overleg worden kinderen, het liefst in aanwezigheid van
ouders/verzorgers, besproken. Met elkaar denken we na over een passend antwoord
op de vragen van uw kind.
- Gedurende het
schooljaar vindt er regelmatig overleg plaats tussen de intern begeleider en de
leerkracht over de behaalde leerresultaten van de groep en om de ontwikkeling
van individuele leerlingen.
- Als dat nodig is,
roepen we in goed overleg met u als ouders/verzorgers de hulp in van deskundigen buiten de school.
Te denken valt aan de begeleider passend onderwijs, logopedie, therapie e.d.
Een deel van die extra hulp en zorg verloopt via het Samenwerkingverband
Passend Onderwijs Dordrecht (zie voor meer informatie https://swvdordrecht.nl/).